...Jom kita buat WAKAF...

     Pejam celik pejam celik, dah genap 2 minggu kita berpuasa rupanya. Terasa cepat betul masa berlalu. Alhamdulillah, masih lagi diberi kesempatan untuk mengecapi nikmat berpuasa dan segala nikmat berganda yang Allah kurniakan di bulan yang mulia ini.

    i felt so lucky today to be one of the chosen one to attend tazkirah today by Al-Fadhil Ustaz Don Daniyal Don Biyajid. haaaaaa... kalau sebelum ni dok tengok kat tv je kan.. kali ni aku berpeluang untuk mendengar ceramah live gitu... best kan? kan? =)

     nanti next entri, kite share ape yang Ustaz Don cerita tadi yek. anyway sempena bulan berkat ni, i would like to share something with you about WAKAF.. orang kata ilmu yang bermanfaat perlu dikongsi bersama kan.. so menurut kata Ustaz Don,

WAKAF means BERHENTI

     Let me elaborate the meaning of WAKAF. menurut kata Ustaz Don, WAKAF is something really special. when you do WAKAF on something, it means the thing that you have been WAKAF will stay (STOP) there FOREVER or at least sampai kiamat. confuse ye.. sorry tak dapat nak record ceramah Ustaz Don tentang wakaf ni tadi. almaklum la, hamdphone tak berapa nak canggih. memory space sikit. so i will do my best to explain to you apa yang Ustaz Don cerita tadi ye.

Tazkirah oleh Ustaz Don

     Okay, let me tell you the example of how things that have been WAKAF, will stay there forever. hmm..... ever heard about Al-Quran wakaf and also telekung or sejadah wakaf right? when someone Wakaf all those things, we can never take it out of the place. so senang cerita, Al-Quran ke.. Yassin ke.. apa-apa la yang telah diwakafkan kepada sesebuah surau atau masjid atau mana-mana je, kita TAK BOLEH bawa keluar barang WAKAF tu dari tempat tersebut.

     okay, there is a story in Mekah about tanah perkuburan yang terletak tidak jauh dari Masjidilharam. for those yang pernah menjejakkan kaki di Mekah mungkin tahu di mana lokasi tanah perkuburan ini. pembangunan yang pesat di mekah tika ini menyebabkan banyak kawasan tanah dibuka dan dimajukan. namun tiada siapa mampu mengalih atau mengusik tanah perkuburan ini kerana tanah tersebut merupakan tanah wakaf. as been told, ada orang pernah cuba untuk mengalih tanah kubur tersebut dan meletakkan piling untuk memulakan pembinaan. tapi sebaik sahaja piling tersebut dicacak, darah membuak-buak keluar dari perut bumi. hmmm.........

     menurut Ustaz Don lagi, harta WAKAF ini juga sebenarnya dipelihara oleh ALLAH s.w.t. kalau harta sedekah atau harta zakat mungkin boleh disalah guna oleh manusia, tapi harta WAKAF ini dijaga dan dipelihara oleh Allah s.w.t. So kita tak perlu takut atau ragu-ragu untuk melakukan WAKAF. faham tak explanation ni? hopefully faham yek.. :)

     Anyway Perbadanan Wakaf Selangor ada menyediakan SAHAM WAKAF SELANGOR. untuk yang berminat boleh la tengok-tengok info kat bawah ni yek.. 


borang saham wakaf melalui potongan gaji. minimum rm5 je... :)

yang ni saham wakaf selangor untuk sekali je. sumbangan minimum cuma rm10. so korang takkan ada komitmen bulan-bulan okay..

 cara-cara untuk menyertai skim ni. if you have any inquiry pon boleh la refer mana-mana badan yang tersebut di dalam pamplet ni..

 goodie bag dari pihak perbadanan wakaf selangor

     menurut wakil dari perbadanan wakaf selangor ni, if there's anyone who is interested to join SAHAM WAKAF SELANGOR ni, you can just simply call them. they will explain to you and they will gladly come over to guide you regarding this matter. senang kan?? =)

     okay la, since bulan Ramadhan juga sinonim dengan sedekah dan amal jariah, so apa kata kita ringan-ringankan tangan dan poket menderma semampunya. bak kata Hadis Nabi Muhammad s.a.w;


" Apabila mati anak Adam, terputuslah amalannya kecuali 3 perkara, SEDEKAH JARIAH, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakan kepadanya"
(Hadis Riwayat Muslim)


Comments

Popular posts from this blog

HE Is Calling Me... Alhamdulillah.... (Part 2)

HE Is Calling Me... Alhamdulillah....

Happy 6th Anniversary!!