BERSALIN... 3 years in a row!!!~ (part 3)


        It has been almost 4 months aku melahirkan puteri keduaku. Tapi rasa macam baru je semalam aku bersalin. apa taknya, badan tak turun pun.. sama je macam time pregnant ari tuh.. makin gemok ade la kot.. duh~ +_+ apa pun, Alhamdulillah… kelahiran kali-3 ni paling mudah rasanya.. syukur sangat2… So rasanya kali ni takde la cerita yang dramatik sangat kot..

2012 - Qaisarah
Tinggal 2 hari je lagi nak kerja. Lepas tu boleh cuti raya puas2.. malam tu, aku dgn hubby merajinkan diri membuat oreo coklat kat rumah. Tapi terpaksa start lambat since those 2 soldiers tidur lambat pulak. Biasanya pukul 9.30mlm dah out. Kali ni pukul 12mlm baru la aman rumah.. Buat punya buat, pukul 5.30pg baru siap ye.. ni la org kata buat kerja sampai nak terberanak!

Nasib la sempat nak sahur. Huhu… ingat nak rehat la kejap konon2 sebelum gi kerja. Tapi last2 pukul 9.00pg baru terbangun.. laki bini dua2 x bangun ye..pinggang pon sakit sangat pulak tu… adoi!!~ dah alang2 tak pergi kerja, aku pergi klinik konon2 nak check apesal la pinggang ni sakit sangat.. tapi doc yang selalu check aku dah start cuti raya. Yang ada pon doc ganti yang sangat muda. Belum kahwin lagi agaknya..

Doc:    kenapa?
Me:      saya rasa pinggang saya sakit la.. ingat nak check bukaan.. kot2 dah terbukak ke..
Doc:    (menyeluk dengan takut2. muka pon dah pucat) err….. errr….
Me:      macam mana doctor? Dah bukak ke?
Doc:    err… errr… sy rasa macam dah bukak la.. ye.. dah bukak…
Me:      ye ke doctor? Dah bukak berapa cm? 2cm?
Doc:    mmm… mmm….2cm.. ye lah.. 2cm.. kepala baby dah bawah sgt tu. Saya baru masuk takat ni (tunjuk dua ruas jari tengah dia) dah boleh rasa kepala baby..

            Aku dapat MC 2 hari. Doc suruh rehat & refer hospital. So maknanya aku dah start cuti raya la ni.. tapi seriously, aku tak yakin la dengan doctor tu. So aku pergi la hospital untuk mendapatkan kesahihan. Bidan cakap memang dah bukak 2cm.. tapi masih tebal lagi. Memandangkan aku memang nak raya, so aku refuse untuk di’admit’kan.. susah wooo… nanti time raya, orang minum ais, aku minum air liur je… xmao2!~

            1st raya, baby takde kicking2 kejut aku pagi2.. mungkin baby x bangun lagi kot. Lagipon penat prepare untuk raya kan.. So aku buat tak kisah je.. sempat lagi jalan2 balik hari ke Pahang ziarah cousin yang baru je kehilangan baby barunya sebab tersedak susu.. sedih rasanya. Tak tau la mcm mana kalau jadi kat aku.. sabar ye, Nurul… baby tunggu umminya di syurga kelak.. amin…

            Next day, sebelum balik kampung hubby, aku pergi check dulu kat Hospital Azzahrah. Kang buatnya dah sampai sana terasa nak beranak, naya je.. sama jugak macam semalam, baby tak banyak bergerak. Tak tau la penat berjalan ke, penat makan ke. Hehehe… but this time, aku tak boleh sambung beraya sebab heart beats baby dah drop.. kena marah lagi dgn  bidan sbb lambat datang.. ya Allah, tiba2 naluri keibuanku tersentuh. Teruknya la aku ni. Sibuk sangat nak raya sampai lupa keselamatan baby dalam perut.. sorry sayang… =’(

            Petang tu dalam pukul 5.30pm aku di’induce’.. sejak2 masuk wad tadi, aku tak berhenti2 membaca surah Maryam.. takut okay nak beranak.. moga2 takde masalah & moga2 baby selamat… contraction terasa agak kuat lepas masuk ubat. Tapi masih boleh tahan la.. around 5.30am, nurse check dah buka 5cm.. so masuk la labour room.. at first memang aku xnak amik ubat tahan sakit sebab ketuban belum pecah lagi. Nanti dah la sakit, mengantuk pulak… kan ke pelik combination tu. isk2… +_+

            At about 6.00am, terasa macam ada air mengalir kat peha.. ape tu? air ketuban dah pecah ke? Then bidan check.. bukan air ketuban tapi darah.. katanya ‘penutup da terbuka’.. oooo... bukaan pun dah 6cm. contraction pun dah makin kuat. So nak tak nak, kena jugak amik ubat tahan sakit.. Since previous experience dari 7cm ke 10cm dalam masa beberapa minit je, so doc dah on the way ke hospital pon by this time.  

            Around 7.15am doc sampai. Semua org pon dah get ready… hati dah dupdapdupdap macam nak pecah ni.. mana taknya, first time sume org ready nak sambut baby aku.. biasanya keluar sendiri2 je kan. Hehehe…. Nasib baik la ubat tahan sakit tu berfungsi dgn sgt baik. As usual, doc check bukaan untuk prepare. “eh, dah buka penuh la..” kata doktor itu. Lagi la gabra rasanya..

Doc:    tak rasa nak meneran lagi ke?
Me:      belum lagi
Doc:    nanti kalau rasa nak meneran, teran je… tak payah tahan2 okay..
Me:      mmm… (angguk kepala. muka dah cuak. Kepala dok fikir camana la rasanya nak teran dpn semua org yg tgh tgk ni? Air ketuban pon tak pecah lagi)

            Tak sampai 10 saat berfikir, terasa macam nak meneran… kot… nak teran ke tak? Teran ke tak? Tiba2 semua orang bersorak… Teran lagi! Lagi! Lagi! Huh? Aku yg blur2 ni teran je la.. alamak tak cukup nafas la pulak.. kang kalau tarik nafas, baby masuk balik kang lain pulak ceritanya. Kugagahkan diri juga untuk meneran sampai habis nafaslah.. akhirnya, baby keluar jugak sekali dengan air ketubannya.

            Alhamdulillah… Baby selamat lahir dengan sekali teran.. berkat surah maryam dan doa dari semua.. hopefully kilang dapat berehat utk beberapa tahun ni ye.. x larat ni nak kejar 3 orang suruh makan, mandi, duduk diam2… cabaran hebat tu!!~ apa pun, semoga anak2 mommy sihat, bahagia, berjaya, dan menjadi anak2 yg soleh dan solehah yang mampu berjihad ke jalan Allah… amin…. 


*yang ada underline tu tanda2 bahaya ye.. please be alert for your child safety.. bukan senang nak dapat & jaga baby sampai selamat besar kan...

My strong lil princess...

Comments

Popular posts from this blog

HE Is Calling Me... Alhamdulillah.... (Part 2)

HE Is Calling Me... Alhamdulillah....

Happy 6th Anniversary!!