BERSALIN... 3 years in a row!!!~ (part 1)


       3 years in a row!!~ for real??? hahaha.... seriously aku sendiri tak sangka akan beranak berderet-deret. mungkin sebab hubby tak kesian sangat tengok penderitaan aku bersalin kot.. ke aku memang hot sangat sampai hubby tak boleh nak kuatkan iman sendiri.. teeeeeeet!!!~ kahkahkah... gurau2 je yek. well since lots of my friends are expecting right now, so i think i would like to share my experience saat2 cemas nak deliver baby.. mane tau boleh bagi hint or maybe boleh alert dengan tanda-tanda nak bersalin kan.. still, setiap orang lain2 ye tanda-tandanya.. 

2010 - Raziq
   It was about 12am in the car. we were back from berdating at The Mines. Hubby was so happy coz he got his new phone lepas yang lama kena kidnap. Nasib la baru dapat gaji 5 months yang delay hari tu kan.. thanks ye encik hubby support saya sepanjang saya takde gaji.. =) the braxton hicks (perut mengeras macam batu)was quite frequent... like once in 5 to 10 minutes. tapi almaklum la kurang ilmu, so buat dunno je.. sampai umah, bersih-bersihkan badan. time tu perasan ada lendir kaler coklat keluar time buang air. period kah?? dah nak bersalin ni pon bole ke nak period? isk2.. but still kerana kurang ilmu, so again saya ignore je.. 

  Okay, seriously i cannot close my eyes that night. Mana taknya, sakit gila pinggang ni. rasa macam nak tercabut pon ye jgk.. terlentang, mengiring, meniarap, atas katil, bawah katil.. semua la da buat. sakitnyer hilang sekejap je.. lepas tu datang balik.. kesengsaraan ditanggung sorang2 since hubby sangat lena tidur sampai la pukul 5 pagi. tension punya pasal, on laptop & poyo2 update kat facebook. at about 6am mcm tu baru la bole lelap. pukul 10pagi terjaga balik sebab sakit pinggang & perut yang mengeras selalu ni. encik hubby pulak da pergi keje. so on balik fb, tgk da berderet2 feedback dari rakan2 yang prihatin.(terima kasih semua..) oooo... da tanda2 nak bersalin rupanya. teruk betul tak tau langsung. isk2!!~ haaa.... tetiba start gabra. semua org aku call.. hubby, mak, arwah opah, abah... arwah opah la yg paling excited sekali. Tamar & air selusuh untuk aku terus dia readykan buat bekalan nak bersalin nanti.. finally mak suruh pergi check kat hospital. mana tau apa-apa hal kan...

  At about 3pm, hubby tercegat kat pintu bilik.. muka cemas + excited. katanya, "abg kena marah dengan Kak As. dia cakap bini dah nak bersalin kat rumah, kau datang ofis buat ape?" hahaha.... Kak As memang the best la!~ Hubby memang kabut la bila sampai umah. semua dia buat tak kena. nervous nak jadi bapak agaknya. hehe.. So at about 5pm, kitorang bersiap menuju ke Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah. But before we reached Az-zahrah, we went to Mcd dulu. Almaklum la.. nak kena pantang 40 hari nanti. So baik makan dulu siap2. takde la nanti termimpi2 kan.. hehe....

  Sampai Az-zahrah terus check ECG baby, contraction & check bukaan (sorry tak tau scientific name dia sbb masa dpt offer buat medic kat indon dulu, aku yang sengal ini telah menolak tawaran. Mak pon tak tau. sorry ye, mak.. huhu~ sedey T_T) it was 4cm already. so terus kena tahan kat hospital... nurse cakap insyaAllah masuk labour room lepas isyak. so at about 6pm, emak dengan abah sampai. almaklum la.. baru first time anak dia nak beranak + nak deliver their very first grandchild kan.. borak2 dengan diorang, entah macam mana mulut ni tergatal pulak cakap kat mak, "macam ni je ke orang sakit nak bersalin? takde la sakit sangat..." mak pon menjawab sambil tersenyum, "belum lagi tu. tunggu la nak hujung2 nanti" keramat sungguh kata2 mak tu. seram pulak aku dibuatnya..

  At about 8.45pm, aku dibawa ke labour room. sepanjang masa aku mengiring sebab cik lin pesan, kalau nak cepat kena mengiring. tapi sakitnya lebih sikit la.. procedur biasa, kat perut ada wayar2 utk check jantung baby & contraction. kat tangan pulak ada wayar jugak untuk induce. bidan yang ada kat situ nasihatkan aku untuk amik epidural. tapi teringat kata2 mak tadi, "nak hilangkan dosa, memanglah sakit sikit." and since my in law yang sakit jantung tu pon tak ambil epidural, takkan aku nak guna kan? so aku tak jadi amik epidural. redha je la tahan sakit... but still it was so nice to see my bestest friend, ana came along with her hubby utk bagi moral support. tq laling... memang sangat memerlukan support at that time okay.. my parents in laws pon dtg jugak.. dalam kesakitan & kesejukan kat labour roon tu, membara la sikit kehangatan semangat yang dah semakin mengendur ini. so at about 10pm, doc pecahkan ketuban. katanya dlm pukul 2pagi nanti dia datang check balik.. what??? 2 pagi?? gile nak tahan sakit sampai 2 pagi ni.. (tu laaa... tadi berlagak sangat cakap tak sakit dengan mak kan.. isk2..)

  Dalam kesakitan pinggang & perut yang masih boleh tahan (sebab nurse cucuk ubat tahan sakit sebelum tu), nasib baik la birasku, Yah ada.. lega betul bila dia urut2 belakang (yes, hubbies kat luar sana tu... tlggosok2 belakang wifey bila dia da nak bersalin ye.. it really helps!) memang la aku tak menjerit2 sakit macam orang kat labour room sebelah tapi mengalir jugak la air mata menahan sakit! nasib la Yah nasihat, "sabar ye.. sikit je lagi. nanti da terasa mcm nak buang air besar tu da time la tu.." like seriously?? aku mmg da terasa mcm nak poopoo da ni. tiba2 aku rasa keadaan mcm jadi kelam kabut. nurse2 da jadi tak tentu arah. aku da terlentang pon time tu sbb da tak larat. sorang nurse ni yg konon2 nak check bukaan tiba2 jerit kat aku, "jangan teran!! jangan teran!! tarik nafas.. lepas.... tarik nafas... lepas..." huh?? what??? nak suruh aku tahan ke?? gila!!!~ and yes, aku da terasa kepala baby tu so aku jerit balik kat nurse tu, "bukan saya yang teran, dia yang nak keluar sendiri!!" selalunya aku dengar org cakap kena guna sepenuh tenaga nak kena teran baby. yet aku sepenuh tenaga nak kena tahan jangan bagi baby keluar.

It was about 11.45pm time tu. dalam keributan di labour room, tiba2 doc pon muncul. she took her place and said, " okay, this time kalau rasa nak teran, just teran. jangan tahan" what a release bila dgr doc ckp mcm tu. so here is another advice, NEVER FORCE to push.. you can feel it when it is time to push.. (ni kata-kata org yg tak berilmu jgk ye sbb tak pegi antanatal class langsung pon sebelum tu) first push, kepala baby selamat keluar. second push, the whole body selamat keluar. it was only like 5 minutes from doc sampai until baby selamat deliver. alhamdulillah.... and whats more release was tak perlu dijahit since takde koyak. many many alhamdulillah.... and then doc cakap kat aku, "ni first baby kan? senang ye awak bersalin.." senang?? sakit jugak ye.. but again, alhamdulillah....

  Bila terasa kehangatan baby time doc letak baby atas badan, i think all mommies will agree that it was the best moment ever in life. i dont know how to describe the feelings but it was very very very nice. like seriously!!~ so moral of the stories, bacalah surah Maryam selalu bila dah hujung2 pregnancy. and also this ayat:
  "laa ilaha illa anta. subhanaka inni kuntu minazzalimin"

InsyaAllah, segalanya akan dipermudahkan oleh Allah. Amin.... 

p/s: lagi 2 stories, akan bersambung nanti ye...
raziq was 10 mins old..

Comments

Popular posts from this blog

HE Is Calling Me... Alhamdulillah.... (Part 2)

HE Is Calling Me... Alhamdulillah....

Happy 6th Anniversary!!